Elektronisch Kinddossier in gezamenlijke aanbesteding


Geplaatst op: 9 juli 2008

Het elektronisch Kinddossier (EKD) dat alle informatie over de gezondheid en de gezinssituatie van alle in Nederland geboren kinderen gaat registreren, is met ingang van 1 januari 2009 wettelijk verplicht. Gemeenten gaan nu over tot de gezamenlijke aanbesteding van een dergelijk systeem. In de vergadering van 8 juli heeft het college van B&W van gemeente De Ronde Venen ingestemd met de gezamenlijke aanbesteding voor de aanschaf van één EKD in de provincie Utrecht.

Momenteel wordt de informatie over de gezondheid en gezinssituatie van de kinderen door verschillende instanties (als consultatiebureaus en schoolartsen) al verzameld, maar veelal op papier. De digitalisering moet er toe leiden dat overdracht van deze gegevens beter kan plaatsvinden, dat risico’s eerder te signaleren zijn en dat kinderen beter gevolgd kunnen worden. Alleen Jeugdgezondheidszorgprofessionals hebben dan toegang tot de dossiers. In eerste instantie zou het Rijk één EKD systeem hiertoe ontwikkelen, maar heeft deze verantwoordelijkheid nu doorgegeven aan gemeenten.

Aangezien de verwachting is dat samenwerking tot (financiële) meerwaarde leidt, hebben de Utrechtse gemeenten gekozen voor een provinciale aanpak. De provincie Utrecht gaat de gemeenten ondersteunen bij het aanbestedingsproces en de invulling en invoering van hun nieuwe taken. Uitgangspunt is om tot een gezamenlijk EKD systeem te komen. De aanschaf van een EKD systeem, met mogelijk een gezamenlijke database op termijn, is alleen door middel van gezamenlijke aanbesteding mogelijk. Alle wethouders jeugd en jeugdgezondheidszorg in de provincie Utrecht hebben reeds ingestemd met deze ambitie.

Omgerekend kost de aanschaf van een dergelijk EKD systeem € 1,62 per kind. Met circa 9.060 kinderen in De Ronde Venen, betekent dat voor de aanschaf van het EKD ongeveer € 14.800 gereserveerd moet worden. De kosten die gepaard gaan met de totale invoering van het EKD en het uiteindelijke gebruik zijn op dit moment nog niet helder. Voor de kosten die gepaard gaan met de aanschaf en de invoering van het EKD hebben gemeenten vanuit het rijk financiële middelen gekregen.

Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Gemeente De Ronde Venen

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Elektronisch Kinddossier in gezamenlijke aanbesteding

Het elektronisch Kinddossier (EKD) dat alle informatie over de gezondheid en de gezinssituatie van alle in Nederland geboren kinderen gaat registreren, is met ingang van 1 januari 2009 wettelijk verplicht. Gemeenten gaan nu over tot de gezamenlijke aanbesteding van een dergelijk systeem. In de vergadering van 8 juli heeft het … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: