Legerpredikant P.L.D. Visser te gast in 'de Wegwijzer'


Geplaatst op: 14 maart 2012

Op zondag 18 maart zullen er, zoals gebruikelijk, twee diensten gehouden worden in de Christelijke Gereformeerde Kerk 'de Wegwijzer', Koningin Julianalaan 22 in Mijdrecht.
De morgendienst, die om 10 uur begint, zal geleid worden door dominee P.L.D. Visser. Hij is vanaf februari 2007 in dienst getreden van de krijgsmacht in de functie van legerpredikant bij de Koninklijke Landmacht. De preek zal gaan over Mattheus 27:19; het woord over de vrouw van Pilatus die haar man wil afhouden van een onrechtvaardig vonnis over Jezus. Het thema van de preek: Pilatus' echtgenote als getuige á decharge, als een menselijke en als een goddelijke getuige. Claudia Procula (zo luidt haar naam volgens de buitenbijbelse overlevering) is een menselijke, invoelende vrouw. Te midden van alle onrecht en geweld dat Jezus moet ondergaan is het een verademing om een vrouw met een hárt tegen te komen. Ze heeft in een droom (nachtmerrie?) veel getobd om Jezus. Ze voelt aan dat Pilatus Hem moet sparen, moet vrijspreken. Haar waarschuwing heeft ook iets van een goddelijk bericht aan Pilatus. Zelfs zijn eigen vrouw pleit voor Jezus. Toch heeft Pilatus ook de inbreng van zijn eigen vrouw genegeerd en Jezus onschuldig veroordeeld.
De middagdienst, die om 17 uur begint, zal geleid worden door dominee A.K. Wallet. Het zal een zogenaamde leerdienst zijn, waarin een gedeelte uit de catechismus (dat is de leer van de kerk) behandeld zal worden. Aan de beurt is de behandeling van zondag 33. Dat gaat over de vraag: wat is bekering eigenlijk? Het woord bekering zegt eigenlijk: terugkeer. Er is een eerste of principiële bekering, dat is een terugkeren tot God. Het is van koers veranderen. Moet je dan jezelf bekeren of wordt je bekeerd?
In deze zondag van de catechismus gaat het vooral om de bekering van elke dag.
Je loopt dan weliswaar op de goede weg, maar de bekering gaat door totdat je helemaal bij God bent.
Je kunt nooit zeggen dat je klaar bent met bekeren. Wat betekent dat dan concreet?
Het betekent twee dingen: aan de ene kant sterf je af en aan de andere kant is er een opstanding.
Deze twee dingen leren we in de omgang met Christus.
Alles wat met Christus in strijd is moet weg en tegelijk als dat gebeurt, groei je in Christus tot een nieuwe mens. Het is een geweldig gebeuren. Als je op die nieuwe weg wandelt achter Christus aan wil je zo graag helemaal van de zonde af zijn en je wil ook zo graag helemaal op Christus lijken.
In dat proces doe je dingen die tot eer van God zijn . Een heel boeiend en actueel onderwerp dus. Alle belangstellenden zijn van harte welkom. Bekijk ook eens de website van de kerk op www.CGKMijdrecht.nl.

Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: ingezonden stukken

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Legerpredikant P.L.D. Visser te gast in 'de Wegwijzer'

Op zondag 18 maart zullen er, zoals gebruikelijk, twee diensten gehouden worden in de Christelijke Gereformeerde Kerk 'de Wegwijzer', Koningin Julianalaan 22 in Mijdrecht.De morgendienst, die om 10 uur begint, zal geleid worden door dominee P.L.D. Visser. Hij is vanaf februari 2007 in dienst getreden van de krijgsmacht in de … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: