Wethouder Rik Rolleman krijgt petitie overhandigd van bewoners Spoorlaan

Wethouder Rik Rolleman krijgt petitie overhandigd van bewoners Spoorlaan


Geplaatst op: 3 februari 2014

Dinsdag 28 januari 2014 vond alweer de derde participatiebijeenkomst over de herinrichting van de Burgemeester Kasteleinweg plaats. Ruim 55 betrokken bewoners waren naar het gemeentehuis gekomen om een terugkoppeling te krijgen van de vorige bijeenkomst en verder door te praten over kruisingen van de Burgemeester Kasteleinweg met de Nieuwe Aalsmeerderlaan, Spoorlaan, Ophelialaan, Mensinglaan en de Zwarteweg. Ook werd er gediscussieerd over de entrees van Aalsmeer, de bomenrij die langs de weg zal gaan komen en het al dan niet weghalen van de geluidsschermen.

Wat vooraf ging?
Door de gemeenteraad is op 14 maart 2013 het nieuwe wensbeeld voor de herinrichting van de Burgemeester Kasteleinweg vastgesteld. Het wensbeeld bestaat uit 9 uitgangspunten om herinrichting vorm te geven en dat gebeurt op basis van adviezen van bewoners en ondernemers die in de klankbordgroep zitting hebben. In de eerste bijeenkomst is gesproken over de plek van de busbaan, verkeer langs de busbaan en het spoorwegviaduct. In de tweede participatiebijeenkomst is vooral ingegaan op de wegen langs de vrijliggende busbaan (zoals het doortrekken Witteweg). Alle opmerkingen uit deze participatierondes worden aan de gemeenteraad voorgelegd, zodat de gemeenteraad hiermee rekening kan houden als hij (of het) een besluit neemt over het ontwerp van de Burgemeester Kasteleinweg.

Spoorlaan
In de vorige bijeenkomst was er veel discussie over de ontsluiting van de Spoorlaan op de Burgemeester Kasteleinweg. Om de discussie over de aansluiting van de Spoorlaan te voeren waren nu een aantal varianten onderzocht met het verkeersmodel, om te zien hoeveel motorvoertuigen er per dag in de Spoorlaan verwacht worden. De bewoners van de Spoorlaan zijn tegen een aansluiting van de Spoorlaan op de Burgemeester Kasteleinweg, omdat het nu een rustig doodlopend straatje is met slechts tientallen auto’s per dag.

Petitie
Om dit standpunt kracht bij te zetten overhandigden de bewoners van de Spoorlaan een petitie met de argumenten om de Spoorlaan niet aan te sluiten, vergezeld van 100 handtekeningen van buurtbewoners. Wethouder Rik Rolleman nam de petitie in ontvangst: ‘We hebben afgesproken dat we in dit traject participatieladder drie, het vragen van advies, gebruiken. Dit houdt in dat alle adviezen die bewoners tijdens deze bijeenkomsten geven ook gemotiveerd voorgelegd worden aan de gemeenteraad op het moment dat zij een besluit moet nemen. Deze petitie wordt ook zeker meegestuurd naar de gemeenteraad als er een besluit over de kruisingen wordt genomen. Wel heeft de gemeenteraad ons een kader meegegeven dat de wegvakken langs de busbaan niet drukker mogen zijn dan 5000 motorvoertuigen per dag. Door het niet aansluiten van de Spoorlaan is berekend dat het wegvak op de Burgemeester Kasteleinweg tussen het spoorwegviaduct en de Ophelialaan 8300 verkeersbewegingen te verwerken krijgt. Dit past niet binnen het kader dat de gemeenteraad heeft meegegeven. Over de gevolgen moet dus een goed overwogen besluit genomen worden,’ aldus Rik Rolleman.

Het eerste gedeelte van de bijeenkomst kreeg iedereen een presentatie met een terugkoppeling van de eerste twee klankbordgroepen en een toelichting op de discussiepunten voor deze avond. Daarna gingen de bewoners in drie kleinere groepen uiteen om hierover verder te praten. Aan het eind van de avond kwam iedereen weer terug bij elkaar voor een gezamenlijke terugkoppeling. Wethouder Rik Rolleman bedankte iedereen voor zijn of haar input: ‘Met uw informatie kunnen we de volgende stap in het ontwerpproces gaan zetten.’

Kruisingen
Uit alle aparte groepen kwam naar voren dat de voorkeur uitging om de Spoorlaan niet aan te sluiten op de Burgemeester Kasteleinweg.
De gemeente had ook drie opties uitgewerkt voor de aansluitingen van de Nieuwe Aalsmeerderlaan en de Van Cleeffkade-Oosteinderweg op de Burgemeester Kasteleinweg. De klankbordgroep wil vasthouden aan een noordelijke ligging van de busbaan (aan de zijde van nieuwbouw in Dorpshaven) en dat het verkeer met een flauwe bocht richting de Nieuwe Aalsmeerderlaan wordt gestuurd. De reden hiervoor is dat dit de gewenste rijrichting is voor het verkeer dat niet in de wijk Stommeer of Hornmeer hoeft te zijn. Met de oplossing voor de kruisingen Ophelialaan en Mensinglaan waren de meeste mensen het eens. Wel maakt de gemeente nog een afspraak met de winkeliersvereniging Ophelia om routes voor bevoorrading van de winkelstraat in de nieuwe situatie te bespreken. Bij de kruising met de Zwarteweg is het vooral van groot belang dat de schoolkinderen hier straks veilig kunnen oversteken. De gemeente heeft hierover een aantal maal goed overleg met de vertegenwoordigers van het schoolbestuur De Basis en de schooldirecteuren van De Hoeksteen en de Wegwijzer gehad.

Geluidsschermen weg of niet?
Over het verwijderen van de geluidschermen waren de meningen verdeeld. Aan de ene kant geven ze geborgenheid en rust (minder verkeerslawaai) en komt er bij het weghalen van de schermen zicht op de achtertuinen en achtergevels van woningen. Dat is niet overal even fraai. Een oplossing kan zijn als er een mooi groen alternatief komt voor de schermen. Iedereen was het er wel over eens dat de schermen bij het Heegstrapark weg kunnen om zo meer openheid en doorzicht in het parkje te krijgen.

Bomenrij
Voor de aan te planten bomenrij langs de Burgemeester Kasteleinweg moet vooral gekeken worden naar de afwisseling van boomsoorten om te voorkomen dat als er een ziekte in een bepaalde boomsoort zit niet alle bomen gekapt moeten worden. Een advies was nog om de kennis van de Historische Tuin en Stichting Oud Aalsmeer hierbij te betrekken.

En verder…
Alle input uit de verschillende groepen worden door de gemeente in een verslag gezet. Dit verslag wordt binnenkort op de pagina www.aalsmeer.nl/detuinenvanaalsmeer gepubliceerd. Rond mei volgt de vierde en afsluitende participatiebijeenkomst. Hier zal het gehele ontwerp op de agenda staan. In het najaar van 2014 kan er dan een besluit worden genomen en gestart worden met de voorbereiding van het werk. Dat heeft enige tijd nodig en het is de verwachting dat in 2016 gestart zal worden met de aanleg van de busbaan en de omliggende wegen.

Ook meepraten?
Mocht u bij de volgende participatiebijeenkomst aanwezig willen zijn kunt u een e-mail met uw gegevens sturen aan l.tas@amstelveen.nl. Ook als u een leuk idee heeft om de entree van Aalsmeer te verbeteren kunt u dit aan dit e-mail adres sturen. Deze ideeën worden in de volgende bijeenkomst besproken.


Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Gemeente Aalsmeer

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Wethouder Rik Rolleman krijgt petitie overhandigd van bewoners Spoorlaan

Dinsdag 28 januari 2014 vond alweer de derde participatiebijeenkomst over de herinrichting van de Burgemeester Kasteleinweg plaats. Ruim 55 betrokken bewoners waren naar het gemeentehuis gekomen om een terugkoppeling te krijgen van de vorige bijeenkomst en verder door te praten over kruisingen van de Burgemeester Kasteleinweg met de Nieuwe Aalsmeerderlaan, … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: