Wonen op een andere planeet tijdens Techniekweek op de Vuurvogel

Wonen op een andere planeet tijdens Techniekweek op de Vuurvogel


Geplaatst op: 15 april 2013

Maandag 8 april klonk het in de hal van de school: “Ten seconds for take off” en meester Joris van groep 8 telde af voor het startschot van de Techniekweek op ‘de Vuurvogel’. Juf Simone knipte één draad door, daarna botsten skippyballen tegen elkaar en zoefde een autootje langs een draad naar beneden. Hierdoor racete een skateboard door de gang, vielen grote blokken als dominostenen om en hierna zoefde een groot spektakel door de school. Aan het eind van de kettingreactie werd in het groot het thema van deze week op een muur geprojecteerd: “Wonen op een andere planeet”.

Deze week ‘woonden de leerlingen en het team op een andere planeet’ en er werden allerlei techniekactiviteiten en –lessen georganiseerd. In elke klas werd hard gewerkt aan grote ruimtehuizen. Maar ook raketten die écht konden vliegen werden in elkaar gezet en bruggen naar de maan werden er gebouwd. Ook de allerjongste kinderen van de Instroomgroep deden vol enthousiasme mee en zij werden geholpen door leerlingen uit de bovenbouw. Hiermee werd de onderlinge samenwerking tussen de kinderen nog meer bevorderd en werd techniek toegankelijk gemaakt voor alle leeftijden. Techniek was niet ‘eng’ of ‘moeilijk’. Nee, de ervaring leerde deze week weer dat techniek leuk is en dat ( bijna) iedereen technisch inzicht heeft! We zagen leerkrachten op stoelen staan om het puntje van raketten te plaatsen nadat leerlingen die gebouwd hadden, we zagen bouwtekeningen verschijnen op tekentafels en er werd hard nagedacht hoe de zelfgemaakte raketten gelanceerd konden worden.

In de gymlessen werd de Techniekweek doorgevoerd: menselijke constructies werden gevormd en al ‘bouwende’ leerden de kinderen stevige menselijke constructies te bouwen. Ook in de klas en op de gangen werden degelijke constructies in elkaar gezet met allerlei soorten materiaal. Soms ‘donderde’ er wel eens wat in elkaar, waarna de leerlingen analyserend te werk gingen en samen uitvonden waardoor de constructie zwak was en werd daarna een stevigere constructie gebouwd. Dat waren niet alleen de oudste leerlingen, maar dit fenomeen zagen we door de hele school, van de Instroomgroep tot en met groep 8. Ook in de teamkamer werd door de leerkrachten overlegd en gediscussierd hóe een stevige, snelle raket gebouwd moest worden en aan welke eisen een raket moet voldoen, want op Vrijdag werd de techniekweek afgesloten op een heel bijzondere manier. Alle kinderen hadden raketten gebouwd. Deze werden op het schoolplein met hulp van ouders en leerkrachten gelanceerd. Sommige raketten kwamen wel heel erg hoog, de Verkeerstoren van Schiphol had bijna gebeld, dachten de kinderen...

De ouders mochten daarna in de klassen kijken naar alle producten die de kinderen hadden gemaakt en zagen met eigen ogen hoe inventief hun kinderen waren. Ouders vertelden trots te zijn op hun kroost en verbaasd te staan van hun technisch inzicht en handigheid. Techniek is voor jong en oud, of je nou een jongen bent of een meisje, dat bleek niets uit te maken. Countdown tot de Techniekweek 2014!


Laatst bewerkt op: 16 november 2016 13:34

Bron: Ingezonden stukken

Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Wonen op een andere planeet tijdens Techniekweek op de Vuurvogel

Maandag 8 april klonk het in de hal van de school: “Ten seconds for take off” en meester Joris van groep 8 telde af voor het startschot van de Techniekweek op ‘de Vuurvogel’. Juf Simone knipte één draad door, daarna botsten skippyballen tegen elkaar en zoefde een autootje langs een … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: