001 -Family
Zweedse onderwijsvorm op het VeenLanden College

Zweedse onderwijsvorm op het VeenLanden College


Geplaatst op: 6 februari 2017

Op locatie Vinkeveen van het VeenLanden College zijn er sinds dit schooljaar twee brugklassen die gepersonaliseerd leren naar voorbeeld van het Kunskapsskolan systeem uit Zweden. Binnen de school heten deze klassen de KED-klassen (Kunskapsskolan Education).
Dat Scandinavische landen een belangrijke voortrekkersrol hebben op het gebied van onderwijs is al langer bekend. VeenLanden College Vinkeveen is ook niet de enige -naar Zweeds voorbeeld-  “Kunskapsskolan” school in Nederland, ieder jaar komen er meer scholen bij.
Deze scholen worden ondersteund en begeleid door Kunskapsskolan Nederland.

Gepersonaliseerd leren laat zich niet gemakkelijk definiëren. De basis van gepersonaliseerd leren is het rekening houden met de verschillen die er nu eenmaal zijn tussen leerlingen. Bij die verschillen kun je denken aan niveau, tempo en leerstrategie. Het verandert de rol van de docent, de ouder en van de leerling. Daarnaast speelt technologie een grote rol. Het onderwijs wordt effectiever en efficiënter, docenten kunnen meer tijd besteden aan individuele leerlingen en krijgen meer inzicht in hun leerproces. De mentor coacht wekelijks elke leerling individueel aan de hand van hun logboek, planning en resultaten.

Op locatie Vinkeveen zitten Lisa en Andy in een KED-klas. Waarom kozen zij voor gepersonaliseerd leren?

Lisa: “Ik kreeg op de informatieavond een brief waarin stond uitgelegd wat de KED-klassen waren. Werken op een eigen laptop en in je eigen tempo: dat leek me wel wat.”
Andy: “Mijn ouders hadden mij verteld over deze klassen, maar bewust nog niet verteld dat ik een computer zou krijgen. Dat je een dagboek bij moest houden, vond ik een beetje meisjesachtig, maar ik koos er toch voor. Toen ik hoorde dat ik een computer kreeg, was ik helemaal blij.”
Lisa: “Dat je veel hulp krijgt bij het plannen, vond ik erg fijn. Dat vind ik namelijk best lastig.”
Andy: “Ja, ik ook. Het gaat goed nu. Samen met de vakdocent plannen we een toets of een presentatie. Hoe je je tijd tot die toets indeelt, bepaal je zelf.”
Lisa: “We moeten wel veel presenteren.”
Andy: “Ja, ik vind het presenteren spannender dan Andy, maar wel heel leerzaam. Weet je wat ik ook super vind? Dat je, als je je opdrachten af hebt voor een bepaald vak, gewoon zelf verder kunt werken aan een ander vak. Dat je een computer hebt maakt dat heel makkelijk. Je kunt ook op de laptop je opdrachten nakijken.”
Andy: “Wat ook anders is dan bij de andere brugklassen is dat je twee coaches hebt met wie je elke week een gesprek hebt. Ze helpen je bij je planning. In het begin is dat heel belangrijk, nu kan ik het eigenlijk wel zelf.”
Lisa: “Alleen vallen de presentaties vaak in dezelfde week.”
Andy: “Ja, dat is stressen. Je moet vooraf strak plannen.”
Lisa: “Maar ik ben heel blij met mijn keuze voor KED. Ik zou het zeker mijn vriendinnen uit groep 8 aanraden. Het moet natuurlijk wel bij je passen.”
Andy: “Ik zou er zeker ook weer voor kiezen. Weinig huiswerk, je eigen laptop: wat wil je nog meer?”

Nieuwsgierig geworden? Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marga Hoohenkerk van locatie Vinkeveen. Telefoon: 0297-261514, e-mail: hhk@hetvlc.nl.


Dit bericht delen via:
Opties:

Inschrijven nieuwsbrief


Alle velden zijn verplicht

Je gegevens:

Zweedse onderwijsvorm op het VeenLanden College

Op locatie Vinkeveen van het VeenLanden College zijn er sinds dit schooljaar twee brugklassen die gepersonaliseerd leren naar voorbeeld van het Kunskapsskolan systeem uit Zweden. Binnen de school heten deze klassen de KED-klassen (Kunskapsskolan Education). Dat Scandinavische landen een belangrijke voortrekkersrol hebben op het gebied van onderwijs is al langer … Lees meer »


Alle velden zijn verplicht

Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist.

Het formulier kan nog niet verwerkt worden, omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.

Je gegevens:
Gegevens van de ontvanger: